الخميس، 14 مايو 2020

" قهوة البورصجية " : شركات السمسرة .. و شاشة التداول الإليكتروني


إن موضوع التكنولوجيا والمتمثب فى (شاشات عرض الأسعار، وأون لاين تريد) .. قكل الشركات عندها " أون لاين تريد " دلوقتي، وأغلبهم عندهم كمان تطبيق موبايل تشتغل من خلاله بسهولة أكبر .. وبإستثناء كام شركة، هو سيستم واحد أللي موجود في كل الشركات أصلا ! نفس موقع التداول الإليكتروني المتواجد في " نعيم " هو هو أللي موجود في " تايكون " والفرق اللوجو والألوان ! نفس تطبيق الموبايل الخاص بـ  "عربية أون لاين" هو اللي موجود في "كايرو كابيتال " .. وهكذا  ...


لكن بيختلفوا عن بعض في تكلفة شاشة الأسعار .. الشاشة المتواجدة في بايونيرز مثلاً ممكن تصل عليها بـ ٨٠ جنيه ، في حين إن هي هي نفس الشاشة ممكن تاخدها من شركة تانيه بـ ١٠٠ جنيه ! الفكرة هنا بيبقه الإتفاق الذى يتم بين شركة السمسرة والشركة مصدرة شاشة الأسعار .. فكلما أخدت كمية كبيرة السعر بيقل .. وطبعا كل الشركات تقريبًا بتديها ببلاش للعميل الذى بيعمل " تريد " كتير.

وفي شركات عملت سيستم خاص لنفسها زي مباشر وهيرمس وسيجما وغيرهم. لكن شركة مباشر تعتبر هي المتفوقه بفرق كبير عن باقي الشركات في التكنولوجيا عموما ويمكن السبب هنا إنها أصلا كانت شركة متخصصة في التكنولوجيا قبل اما تضيف خدمة السمسرة للخدمات اللي بتقدمها، وعشان كده ممكن تاخد من عندهم خدمة كويسة في التكنولوجيا لكن هتاخد خدمة سمسرة ضعيفة شوية.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة